Önzetlenségből jeles- avagy önkéntes munka a Vöröskeresztnél

2020.05.06

A Miskolci Egyetem Egészségügyi Kar és hallgatói példátlan összefogással segítik a Magyar Vöröskereszt Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Szervezet koronavírus elleni harcát. A Vöröskereszt dolgozóira hirtelen nagyon sok új feladat hárult a járványhelyzet miatt. A társadalmi felelősség, szociális, elsősegélynyújtási és egészségügyi szerepvállalásai felerősödtek, ezek megoldásai, koordinációi lényegesen nagyobb humánforrást igényelnek. 2020. április közepén megkeresés érkezett a szervezet részéről, melyben a Tornyosnémeti határátkelőnél szükségük lenne önkéntesekre. A felhívás a HÖK segítségével eljutott minden hallgatóhoz és szinte percek alatt lettek jelentkezők. Kertész Nikolett, Domján Dóra, Huszár Viktor első éves diagnosztikai képalkotó szakos hallgatók vállalták a küldetést. A nap 24 órájában 12 órás műszakokban mérik és regisztrálják a határátlépők testhőmérsékletét, a koronavírus járvány ideje alatt. A műszak végén jelentési kötelezettségük van a mentőszolgálat felé. Így szűrik az esetleges fertőzötteket az Országos Mentőszolgálattal és a Rendőrséggel együttműködve. A Vöröskereszt biztosítja a szolgálatban lévő hallgatók védőfelszerelését, ellátását, valamint a helyszínre, illetve hazaszállításukról is gondoskodik. A bázisuk konténerben kapott elhelyezést, amiben minden szükséges felszerelés rendelkezésre áll és egészségügyi ellátó helységként is funkcionál. Fő feladatuk a lázas betegek kiszűrésén túl az elsősegélynyújtás és rosszullétek ellátása. A határátkelőnél az átlépők száma 30-350 fő között mozog, melynél a hét eleje és vége a legmozgalmasabb. A szolgálatot április 20-án kezdték meg heti 3-4 alkalommal. Ez idő alatt a testhőmérséklet mérésén kívül kisebb sérülések és rosszullétek ellátásában nyújtottak szakszerű segítséget. A szolgálatuk alatt eddig lázas megbetegedés miatt senkit nem szűrtek ki. Mindenkit ellenőriznek kivétel nélkül, aki a határt átlépi. A visszajelzések alapján a mindannyian meg vannak elégedve a hallgatóinkkal, akik szakmai elhivatottságukkal és tudásukkal segítik a Vöröskereszt munkáját.

Nagyon büszkék vagyunk Rájuk!

"Ott kezdődik a nagyemberség, hogy az ember észreveszi, hogy mások is élnek a földön őkívüle, és amit tesz, úgy teszi, hogy nemcsak magára gondol, hanem másokra is."

Szabó Magda

Most pedig néhány gondolat a hallgatóktól, hogyan élik meg ezt az időszakot:

"Amikor szóltak, hogy menni kellene a határátkelőre...egy percig sem gondolkodtam, alig vártam, hogy induljak. Erről szól az amire minden egészségügyi hallgató felesküdött az első szemeszter elején, hogy segítsünk. Telefonáltam a Miskolci mentőállomásra, bejelentkeztem, hogy átvettem a szolgálatot. Ekkor tudtam, hogy 12, borzasztó hosszú óra vár rám...az idő egyébként egyre lassabban akart telni. A hétfői napon hatalmas forgalom volt a határon, közel fél ezren utaztak át, természetesen mindegyik embernél testhőmérséklet mérés következett. Először annyira bátortalanul léptem oda a sofőrökhöz, rendőrökhöz, akikkel végül együtt dolgoztunk a nap folyamán, és az ő segítségüknek hála teljesen feloldódtam. A lábam már nagyon fájt, szinte egy percre sem ültünk le, úgy voltunk vele, hogy lelkiismeretesen minden embert mérünk. A maszk már vágta az arcom, nem kaptunk levegőt a speciális maszkokban, amit kötelezően viselni kellett a kesztyűvel együtt. A műszert folyamatosan fertőtlenítettük, volt, aki megakarta nyalni. Érdekes dolgokkal találkozik az ember...

A nap végére, több mint 200 embert adminisztráltunk, és közel 300-at mértünk még ezen kívül. Este fél nyolckor a szolgálatot átadtam, és elindultam haza. A térdem bedagadt, napszúrást kaptam, remegtem és egyszerűen nem tudtam csak sírni. Amilyen könnyűnek tűnt napközben, minden kijött rajtam a nap végén mikor egyedül voltam a szálláson. A jó dolgok, rossz dolgok egyaránt. Soha nem fogom elfelejteni azokat az embereket, akikkel találkoztam, akikkel együtt dolgoztam, akik féltek és akik akkor is mennek amikor mások otthon maradnak. Így telt az első nap...nehezen, de elaludtam az új helyen, az első nap megpróbáltatásai úgy érzem örökre megmaradnak. A héten négyszer voltam szolgálatban, nagyon fáradt vagyok és kimerült, de esküszöm minden percért megérte."

(Kertész Nikolett)

"COVID-19. Tudjuk mit jelent, mivel jár. Az egészségügyben dolgozóktól komoly és keményhelytállást igényel a kialakult helyzet. Tájékozódtam, azután jeleztem, hogy szívesen segítenék. Nem nagy a távolság lakóhelyemtől, és szabad levegőn történik a munkavégzés. Minden információt megkaptam az összekötőktől. Már nappalos és éjszakás 12 órásműszakot is megtapasztalhattam. Rendőrökkel együtt teljesítünk szolgálatot, akik mindenben a segítségemre vannak. A határon átkelők eloszlása nagyon rapszodikus, időnként egymást érik a teherautók, személygépkocsik, órákig nincs megállás, aztán jön egy hosszabb szünet. Az M30-as autópálya építéséhez sok anyag érkezik a határon túlról, ezért sok kamion és teherautó is átkel, sofőrjeik beszédesek, barátságosak. Elvétve előfordul nyelvi nehézség, sokszor több nyelven egyszerre folyik a beszélgetés. A legtöbb mérésnél nem adódnak problémák, de vannak kivételek. Egy eset, amit ki tudok emelni, de többször is megtörtént az volt, amikor egy átkelő családnál magas testhőt mért a műszer, ami aggodalomra adott okot, de mint kiderült, ennek oka a túlfűtött utastér volt. A szabadban való séta és a megismételt mérés után a műszerek már normál értéket mutattak. Utóbbi történet is mutatja, hogy ez a munka is hordoz magában kockázatot, ebből adódóan igyekszem minden szabályt és biztonsági előírást betartani, és nagy odafigyeléssel segítem a Magyar Vöröskereszt munkáját."

(Huszár Viktor)

Adj vért, és ments meg 3 életet!

Akik közelben szeretnének önkéntes szolgálatot teljesíteni, azoknak is van lehetőségük. A véradás ebben az időszakban is kiemelt fontosságúnak számít. Itt is szívesen fogadták az önkéntes munkánkat. Vincze Grétamásodéves gyógytornász hallgatóval vettünk részt a véradás szervezésben a Polgármesteri Hivatal Házasságkötő termének földszinti várójában. Az ünnep előtti véradáson a betegek gyógyulásáért szurkoltak és adták vérüket a diósgyőri ultrák. A járvány helyzet miatt fokozott biztonsági szabályos betartásával történt a véradás. Előzetes időpont egyeztetés után érkeztek a véradók, akiknél testhőmérséklet mérés után, higiéniás kézfertőtlenítést követően léphettek a véradói helységbe. A véradást követően ajándékokat adtunk a részvevőknek. Összesen 111 fő vett részt a két nap alatt, ez akár 333 megmentet életet jelent.

Írta: Nagy Ágnes mesteroktató

ME-EK Egészségfejlesztési Intézet COVID-19 honlapja
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el